OM KURSET

HVA ER BUFFERKURS FOR PAR?

Bufferkurs for par er et samlivskurs spesielt beregnet på par som har vært sammen lenge nok til å ha opplevd at de samme konfliktene har en tendens til å gjenta seg. Dette er en normal utvikling i de fleste parforhold, fordi alle par består av to ulike individer, som alltid vil ha en viss andel personlighetsforskjeller og andre forskjeller som i liten grad forandrer seg. Dette fører i neste omgang til en viss andel konflikter eller utfordringer som ikke forandrer seg, og som ikke kan løses en gang for alle gjennom konstruktive forhandlinger, slik en del enkeltstående konflikter kan. Nyere forskning på par tyder på at faktisk de aller fleste av utfordringene i samlivet er av den uløselige typen. Og hva gjør vi da?


Heldigvis er det mange par som intuitivt klarer å håndtere også disse forskjellene - ja, som til og med klarer å bruke forskjellene som en kilde til godlynt humor og vedvarende nysgjerrighet på hverandre. For disse parene oppleves ikke forskjellene som en trussel mot forholdet, men som muligheter til å bygge kjennskap til hverandre, trygghet, nærhet og intimitet. Ved å studere par som får dette godt til, har forskerne fremskaffet solid kunnskap om hva som skaper langvarige, gode parforhold. Bufferkurset bygger på denne kunnskapen.

Bufferkurset holdes vanligvis enten som et kurs over fem ganger (ukentlig eller sjeldnere, 2 1/2 - 3 timer per gang) eller som helgekurs. Kurset er livssynsnøytralt og bygger i hovedsak på forskningsbasert kunnskap og systematiske tilbakemeldinger fra par og kursledere. Hver kursgang eller kursdag evalueres skriftlig i bufferkurset.


Det kreves relevant høyere utdanning og erfaring med parterapi for å kunne bli bufferkursleder.  

Bufferkurset er utviklet spesielt med tanke på de utfordringene par opplever over tid i et parforhold. Kurset legger derfor vekt på å formidle forskningsbasert kunnskap om hvordan vi kan håndtere følelser, konfliktmønstre og de personlighetsforskjellene som viser seg tydeligere over tid.

Bufferkursene henvender seg til par som har vært sammen en stund, og som har kommet så langt i sitt parforhold at de har opplevd at den samme uenigheten, diskusjonen eller konflikten gjentar seg gang på gang, og kanskje den synes fastlåst. Gjennom bufferkurset får deltakerne mulighet til å se de gjentatte konfliktene fra et annet perspektiv, og de får kjennskap til hvordan det er mulig å komme ut av fastlåstheten.


Fokuset på gjentatte konflikter er valgt både fordi det viser seg å være mye større risiko for samlivsbrudd hvis man ikke finner gode måter å leve med disse på, og fordi de forskjellene som bidrar til gjentatte konflikter vil kunne være en kilde til større intimitet og dypere vennskap, hvis paret lærer å utforske dem på en ikke-dømmende måte.

​Da blir ikke partneren en motstander lenger, men en alliert i kampen mot konflikten. En ekstra bonus er at den økte innsikten i hverandres livsverdener skaper samhørighet og mening - og ofte gir en ny gnist i forholdet også.

I bufferkurset undervises det ikke i kommunikasjonsteknikk der man gjentar den andres utsagn - såkalt "aktiv lytting". Dette er en forskjell fra for eksempel PREP-kurs og Imago-parkurs.I stedet gjennomgås kjennetegn på gode samtaler, og deltakerne får mulighet til å bli kjent med hva som fungerer bra og hva som kan være risikabelt i den måten de allerede kommuniserer på.


Bufferkurset gir dessuten innføring i prinsipper for hvordan man kan omforme fastlåste konflikter til håndterbare temaer - prinsipper som til sammen utgjør den såkalte "tuftesamtalen". Denne får deltakerne mulighet til å prøve seg på i praksis.


Grunnen til at det i bufferkurset ikke er prioritert å bruke tid på å lære deltakerne aktiv lytting, er for det første at det finnes andre samlivskurs som tilbyr dette. I tillegg viser forskning at de fleste par som har det naturlig godt sammen over lang tid, ikke praktiserer aktiv lytting, og at emosjonsfokusert parterapi hvor man lærer aktiv lytting i tillegg til vanlig terapi, ikke gir bedre kommunikasjon i ettertid enn emosjonsfokusert parterapi hvor man ikke lærer denne teknikken.


​(Obs! Dette betyr selvfølgelig ikke at man ikke kan integrere kommunikasjonsteknikker med bufferkurset! Det betyr bare at i kursmaterialet er det ikke prioritert slik opplæring.)

BUFFERKURSHISTORIKK

Bufferkurs for par er utviklet av psykologspesialist Anne Marie Fosse Teigen og eies og drives i dag av psykolog Kaja Asbjørnsen Betin. Første versjon av kurset oppstod som et delvis Bufdir-støttet prosjekt ved Familievernkontoret i Follo i 2007. Også noen av de etterfølgende årene ble utviklingsarbeidet støttet av prosjektmidler fra Bufdir, noe som bidro til at en del familievernkontorer tidlig fikk bufferkurskompetanse. Uavhengig av prosjektstøtten er kurset blitt kontinuerlig videreutviklet, med bakgrunn i ny kunnskap, samt kurslederes og kursdeltakeres tilbakemeldinger. Stadig flere profesjonelle fagmiljøer har valgt kurset som en del av sitt faste tilbud til par, både ved at de bruker verktøyene fra kurset i terapisamtaler, og ved å tilby kurs for enkeltpar eller grupper av par.

Fra 2016 har Teigen/Betin og Enerhaugen familievernkontor samarbeidet om å utdanne nye kursledere, på den måten at Enerhaugen familievernkontor tilbyr kurslederutdanning til ansatte i familievernet og Teigen/Betin utdanner kursledere utenfor familievernet. 

I 2013-2014 utførte to profesjonsstudenter i psykologi en spørreskjemaundersøkelse av hvem som går på bufferkurs og hvordan de opplever nytten av kurset. Resultatene ble publisert i deres hovedoppgave høsten 2014, og et hovedfunn var at kursdeltakerne opplever bufferkurset som lettforståelig, nyttig og lærerikt.

Share by: